Ծնունդ առաւ հարիւր տարի առաջ՝ գալով անցեալի ոսկի մշուշէն իբրեւ ժամանակի հրամայական, որպէսզի Եղեռնէն վերապրած, Կիլիկիայէն տեղահանուած անտուն ու անոք, անօթի-ծարաւի գաղթականներուն ծով կարիքները հոգայ. անոնց վիշտն ու տառապանքը մեղմէ, անոնց տուն ու գործ հայթայթէ, «Մէկ որբը, մէկ ոսկի» նշանաբանով Սուրիոյ անապատներէն որբերը հաւաքագրէ,զանոնք ուծացումէ ազատագրէ ու ձուլումէ փրկէ, պատսպարէ, ընդհանրապէս չքաւորին ձեռք երկարէ: Առաջին քայլերուն մէջ իսկ յաջողեցաւ հսկայածաւալ մարդասիրական գործ կատարել:
Հիւանդներ խնամեց, անոնց դեղ հայթայթեց, դարմանատուներ հաստատեց, աղքատ ու անգործ արհեստաւորներուն օգնեց, հայ գիւղացիներու վիճակը բարելաւեց: Այն թափով որ բարեսիրական-խնամատարական մարզին լծուեցաւ, նոյնքան եւ աւելի՝ կրթական գործին փարեցաւ: Որբ ու որբեւայրիին նախնական կրթութիւն տուաւ, դպրոցներուն նպաստ յատկացուց, դպրոց չեղած վայրերու մէջ դպրոց բացաւ, աղքատ աշակերտներուն օգնեց: Յատուկ կարեւորութիւն տուաւ կազմակերպչական աշխատանքներուն. նշանակուած գործիչներու միջոցով նոր մասնաճիւղեր յառաջացուց, իր ցանցը ընդարձակելու նպատակով, իր անդամուհիներու մտային զարգացման սատարեց, արծուիկներու շարժում յառաջացուց, զանոնք դաստիարակեց հայեցի շունչով: Հասարակական-ընկերային մարզի մէջ՝ բացաւ մայրանոց, կազմակերպեց հրապարակային լսարաններ, բեմ բարձրացուց թատրոն եւ մշակութային բազմաբնոյթ ձեռնարկներ, կարեւոր ներդրում ունեցաւ Սուրիոյ հիւսիսային շրջանի եւ Լիբանանի գաղութի ազգային կեանքը կազմակերպելու գործին մէջ:
Գործեց ամէնէն աննպաստ պայմաններուն մէջ: Գործեց նախանձախնդրութեամբ, յանձնառութեամբ, անխոնջ հետեւողականութեամբ, կամաւոր հիմունքով եւ անսակարկ նուիրումով: Գործեց «ժողովուրդիս հետ, ժողովուրդիս համար» նշանաբանով:
Իրօք,անցած հարիւր տարիներուն փոփոխութիւն կրեցին Սուրիոյ քաղաքական, տնտեսական, ընկերային պայմանները. տարբեր եղան սուրիահայութեան դիմագրաւած մարտահրաւէրները. բարեփոխուեցաւ Օգնութեան Խաչի վարչամեքենան, արդիականացաւ հայ կնոջ կենցաղն ու հոլովոյթ ապրեցաւ անոր մտայնութիւնը:
Այսուհանդերձ անփոփոխ մնաց Օգնութեան Խաչի ուղեգիծը, արժեհամակարգը, խաչուհիի նուիրումի ոգին, յանձնառութիւն ստանձնելու գիտակցումը, օրուան հրամայականներուն պատշաճ ու տեղին գնահատական տալու մօտեցումը:
Հիմնադրութեան առաջին տասնամեակին Սուրիոյ հայաշատ բոլոր քաղաքներն ու մեծ ու փոքր աւանները օժտուած էին Օգնութեան Խաչի մասնաճիւղերով (նշենք որ քիչ բացառութեամբ գրեթէ բոլոր մասնաճիւղերը երկսեռ էին): Քեսապէն Տէր Զօր ու Գամիշլի, Լաթաքիայէն Հալէպ ու Դամասկոս հայ կինը կազմակերպուած կերպով լծուեցաւ հասարակական գործունէութեան սուրիահայ գաղութի պատմութեան մէջ լուսաւոր իրենց դրոշմը ձգած գաղափարական այրերու կողքին հաւասարէ հաւասար զբաղեցնելով ղեկավար դիրքեր:
Այս գետնի վրայ պէտք է արժանին մատուցենք հայ տղամարդուն կնոջ նկատմամբ ունեցած իր բարձր համարումին համար: Երբ իր բնութեամբ ղեկավարել սիրող այր մարդը իր իշխանութենէն բաժին կը հանէ, բաժնեկից կը դարձնէ կինը՝ կը նշանակէ, որ ինք կը վստահի անոր ու կ’արժեւորէ անոր կարողութիւնները: Ընկերային-հասարակական ազնուագոյն հասկացութեամբ տղամարդը իր կողքին կ’ուզէ տեսնել կինը զինք քաջալերողի, գնահատողի, բայց նամանաւանդ ներշնչողի հանգամանքով՝ հաւասարէ հաւասար:
Ժամանակագրական հերթականութեամբ կը բաւէ թուել գլխաւոր կարգ մը իրադարձութիւններ, ցոյց տալու համար, թէ ինչ դժուարին պայմաններու մէջ գործեց այս Միութիւնը գէթ մինչեւ 1970-ական թուականներ: Այսպէս, 1920-1930-ական թուականներ. յետ Եղեռնի առաջին շրջան. վերականգնումի, ինքնակազմակերպման բուռն ու տենդոտ ժամանակաշրջան մըն է. աշխատանքները կեդրոնացած են գաղթականներու տեղաւորման, վերաբնակեցման, որբահաւաքի գործին վրայ: 1930-1940 թուականներ. Սանճագի հարց, Համաշխարհային Երկրորդ Պատերազմ, ներգաղթ, համաճարակներ եւ հիւանդութիւններ, մինչեւ 1950-ական թուականներ՝ արաբական ազգայնութեամբ պայմանաւորուած քաղաքական կացութիւն, Սուրիոյ տարածքին համատարած անգործութիւն, տնտեսական տագնապ, մալարիա, աչքի հիւանդութիւն, թոքախտ:
1960-ական թուականներ գաղութին համար ամէնէն խռովայոյզ տարիներ են, ազգային կեանքը գրեթէ անդամալուծուած, մեծ թիւով մտաւոր մարդուժի արտահոսք դէպի Լիբանան եւ այլուր: Ահաւասիկ այսպիսի վերիվայրումներով յատկանշուող պայմաններու մէջ ՍՕ Խաչը ոչ միայն չդադրեցաւ գործելէ այլ ստանձնեց յաւելեալ պատասխանատուութիւն իր պատկանած գաղափարական ուղղութեան անապաշտօն ներկայացուցիչը ներկայանալով յաչս ժողովուրդին՝ առաջ տանելու նո՛յն գիծը, հակառակ բոլոր դժուարութիւններուն ու սահմանափակումներուն: Չդադրեցաւ գործելէ, բնականաբար ինքն ալ որոշակի ազդուեցաւ այդ իրադարձութիւններէն:
Ըսինք, միշտ դիւրին չէ եղած ՍՕԽ-ի ճամբան: Այսպէս, որոշակի պայմաններու (ոչ կազմակերպական) հետեւանքով ամբողջ 20 տարի (1962-1982) կարելի չէ եղած Պատգամաւորական ժողով գումարել: Այս շրջանին մասնաճիւղերը գործած են գրեթէ անկախ կեդրոնէն (ոմանք դադրած են գործելէ, այլք՝ կազմալուծուած): Եւ միայն 1983-ին ԺԸ. Պատգամաւորական ժողովի գումարումով վերջ կը դրուի կազմակերպական քսանամեայ անել վիճակին, ու այդ թուականէն կը սկսի,- փոխաբերական առումով, բայց ճշգրիտ նշանակութեամբ,- ՍՕ Խաչի «Ոսկեդար»ը, որ կը շարունակուի վերընթաց թափով մինչեւ 2011, մինչեւ Սուրիոյ տագնապին սկիզբը:
ՍՕ Խաչի խորհրդանիշին վրայ սուրն ու խաչը իբրեւ մէկ ամբողջութիւն կը ներկայանան: Իւրաքանչիւր մասնաճիւղ խաչուհիներու հսկայ բանակին յառաջապահ զօրագունդը կը ներկայացնէ: 1983-2011 երկարող ժամանակաշրջանին կուտակած ներուժով ու փորձառութեամբ է, որ ՍՕ Խաչը արժանավայել տոկունութեամբ ու խիզախ կեցուածքով դիմագրաւեց Սուրիոյ տագնապը: Հալէպի մէջ ան գործեցռումբերու տարափին տակ, յաճախ վտանգի տակ դնելով սեփական կեանք: Քեսապի մասնաճիւղը երեք ամիս շարունակ տեղահանուած ժողովուրդին խնամատարութիւնը յանձն առաւ: Լաթաքիա, Դամասկոս, Գամիշլի, իւրաքանչիւր մասնաճիւղ առանձնաբար տեղական պայմաններուն համեմատ, կարողութիւններուն ու կարողականութեան ներած չափով, բայց բոլորը անխտիր մնացին պատնէշի վրայ, բծախնդրութեամբ ու նուիրումով կատարեցին իրենց պարտականութիւնը՝ մնացին ժողովուրդին հետ եւ գործեցին անոր համար:
Ինչպէս 1920-ական եւ 1930-ական թուականներու պարագային, այնպէս ալ վերջին եօթը ութը տարիներու ՍՕ Խաչի մարդասիրական դիմադրութեան գործունէութիւնը, օրինակելի շատ երեսներ կը պարունակէ աղէտի ժամանակ կնոջական կազմակերպութեան մը ցուցաբերած տոկունութեան, ու մանաւանդ կազմակերպուած աշխատանքին, որ կրնայ օգտակար հանդիսանալ այլոց:
ՍՕ Խաչ տարիներու ընթացքին կամաւոր աշխատանքին զուգակցեց մասնագիտական մօտեցումը, աւանդականին պատուաստեց արդիականը: Ճամբայ ելաւ գաղութի կազմակերպման ու վերականգնումի մեկնակէտէն։ Ներկայիս ալ վերականգնումի փուլի մէջ է գաղութը եւ ՍՕ Խաչը իր բոլորանուէր մասնակցութիւնը կը բերէ վերականգնումի աշխատանքներուն:
Բաղդատաբար գաղութի թուաքանակին՝ ՍՕԽ անդամներու թիւը այնքան ալ մեծաթիւ չէ եղած: Իսկ մասնաճիւղերու թիւը՝ յարափոփոխ: Ներկայիս Սուրիոյ տարածքին միութիւնը կը գործէ տասը մասնաճիւղերով: Անի, Նայիրի, Սեւան, Էրեբունի, Սարդարապատ, Շուշի, Լոռի, Արցախ, Գետաշէն եւ Մեղրի: Խորհուրդ կայ այս անուններուն մէջ: Այս անունները հայրենի հին կամ նոր բնակավայրեր են (ինչո՞ւ հարիւր տարի ետք չունենալ միութեան նուիրեալ մէկ երկու անդամներու անուններով մասնաճիւղ):
Նշուած բնակավայրերէն Անին, Նայիրին, Էրեբունին պատմական բնակավայրեր են, Սարդարապատը՝ հերոսական յաղթանակի մարտադաշատ, Արցախ աշխարհէն Շուշին՝ մեր օրերուն ազատագրուած հայրենի քաղաք, Գետաշէնը՝ մեր օրերուն բռնագրուած հայրենի տարածք: Մեղրին ու Լոռին Հայաստանի Հանրապետութեան շրջաններէն են: Հայրենիքն ու անոր Սահմանները պէտք է պաշտպանել, իսկ գրաւուած հայրենիքը ետ բերելու համար պէտք է հաւատք, կամք ու խիզախութիւն ունենալ:
Փոխաբերական առումով Սփիւռքի մէջ տարածք հասկացութիւնը հող չէ եւ ոչ ալ սահման, այլ մեր ինքնութեան անպարագիծ բնակավայրը: Ինքնութիւն, որ անխոցելի պահելու համար սուղ գին կը վճարենք մեր նորահաս սերունդներու հաշիւէն: Բերդը յարձակումով դուրսէն գրաւելը դժուար է, ներսէն՝ աւելի դիւրին: Փոթորիկները ծառը ճղակատոր կ’ընեն, բայց որդն է, որ զայն ներսէն կը տկարացնէ ու կը չորցնէ: Բերդը ներսէն ամուր պահելու, ծառը որդէն պաշտպանելու պայքարը Սփիւռքի ճակատագիրն է, բայց եւ, դժբախտաբար, նա՛եւ Հայաստանինը, ինչպէս ցոյց կու տան հոն տեղի ունեցող իրադարձութիւնները:
Սահմանպահելու եւ հայրենիք պաշտպանելու պէս ամուր պէտք է պահենք մեր ինքնութեան տարածքը: Այս պատնէշին վրայ անցնող հարիւր տարիներուն ՍՕ Խաչի մարտնչումի կորովը եւ արձանագրած յաջողութիւնները գնահատելի են, որովհետեւ իր առաքելութեան ծիրին մէջ կ’իյնայ սերունդները ուծացումէ փրկելու գործը: Դիտեցէ՛ք արծուիկներու շարքերէն անցած իր սերունդներու երթը, մէյ մը փորձեցէք գնահատել իբրեւ մեծ մայր, մայր, կին, քոյր եւ դուստր կորովի խաչուհիներու, ընտանիք, միութիւն եւ ընկերութիւն առողջ պահելու նախանձախնդրութիւնը:
Ահա թէ ինչու հարիւրամեայ փորձառութեամբ զինուած ՍՕԽ-ը անցեալէն իրեն հասնող ձայնին ինքնավստահութեամբ կը պատասխանէ. «Խրամատը՝ ուրիշներուն համար է,ես պատնէշին վրայ եմ, հո՛ն եմ, ուր որ էի, ու հոն կը մնամ»: