Հայ յեղափոխութեան գաղափարը եւ անոր մարմնաւորումը հայութիւնը ստրկացած, պետականութիւն կորսնցուցած ժողովուրդէն տարիներու ընթացքին վերածեցին պետականութիւն կերտած, ինքնիշխան ժողովուրդի:
Պետականութիւն կերտելով մէկտեղ մեր ազգի գոյերթին ու անոր ազգային իրաւունքներու ձեռքբերման հաւատացող ուժերն էին, որոնք տարիներ շարունակ պայքարեցան ու յաջողեցան շարք մը նուաճումներով հաւատքը արդիւնաւէտ գործի վերածել:
Լիզպոնի եւ արդարութեան մարտիկներու սխրանքներով, 70-80ականներուն կարելի եղաւ Հայոց Ցեղասպանութեան հարցը միջազգային հանրութեան ուշադրութեան արժանացնել: Հայ Դատը թեւակոխեց նոր փուլ ու այդ փուլը ազգային աւիշ ներարկեց մեր ժողովուրդի պայքարին:
Աշխարհաքաղաքական պայմանները հասունցան ու Հայաստանի վերանկախացումով Արցախի ազատագրումն ալ նոր օղակ մը աւելցուց հայ ժողովուրդի իրաւունքներու ձեռքբերման գործընթացին մէջ:
Այսօր, երբ կը վերյիշենք պայքարի այս ուղին, պարզ ու յստակ կը դառնայ, որ իւրաքանչիւր ժամանակաշրջանի մէջ հայ յեղափոխականներ յաջողած էին ստեղծել ժամանակի յատուկ զէնքը, պայքարելու միջոցը եւ արդիւնքի հասնիլ՝ անո՛ր օգտագործումով:
Այդ միջոցը կարելի չէր ստեղծել առանց հայ յեղափոխականի հաւատքին հանդէպ իր դատին, իր իրաւունքներուն, իր պայքարին: Այդ հաւատքին շնորհիւ էր, որ Խանասորի արշաւանքով հայ ֆիտայիները գտան միջոցը պատժելու թշնամին, հակառակ ուժերու անհաւասարութեան: Նոյն այդ հաւատքն էր, որ մղեց Լիզպոնի հինգը ինքնանուիրումի, իրենց գարուն կեանքով յառաջ մղելու Հայ Դատի հետապնդումը:
Եթէ չըլլար հաւատքը, հայ մարտիկը, ֆետային, ազատամարտիկը չէին կրնար ստեղծել ժամանակին համապատասխանող պայքարի իրենց միջոցը:
Այդ հաւատքը կը ծնի դաստիարակութեամբ, իրաւունքներու իրազեկութեամբ, գիտութեամբ, ճանաչողութեամբ, որոնք գումարուելով հայ երիտասարդին պայծառ հոգիին մէջ, կը շեշտադրեն անոր ազգային պատկանելիութիւնը, իր հայրենիքին, հողին, մշակոյթին տիրութիւն ընելու պատասխանատուութեան գիտակցութիւնը:
Եթէ չըլլար հաւատքը՝ հայ հոգիները բոցավառող ազգասիրութիւնը, ամէնէն հզօր զէնքերն անգամ անզօր պիտի մնային իրաւունքներու ձեռքբերման հայուն երկարաշունչ պայքարին մէջ:
Ոմանց մօտ այդ հաւատքի տկարութիւնն էր, որ կորուստներու շարան մը հիւսեց մեր ժողովուրդի զաւակներուն դիմաց անցնող երկու տարիներուն ընթացքին, որուն հետեւանքով ալ յուսահատութիւնը բոյն դրաւ մեր ազգի զաւակներուն մէջ:
Հաւատքը կը ստեղծէ միջոցը, իսկ անտարբերութիւնը աներեւոյթ կը դարձնէ յաղթելու տեսլականը:
Եթէ Լիզպոնի աքտը այդ տարիներուն արդիւնաւէտ միջոց էր, հայոց բանակի մարտիկներուն պատգամն էր նաեւ իւրաքանչիւր ժամանակի համապատասխան միջոցը ստեղծելու ռազմավարութեամբ պայքարի դաշտ նետուիլ:
Ստեղծեցի՞նք այդ զէնքերը, միջոցները, պահպանեցի՞նք հաւատքը հանդէպ մեր արդար իրաւունքներու ձեռքբերման երկարաշունչ պայքարին՝ յաղթանակը մերը կ’ըլլայ անպայման: Տկարացա՞ւ մեր հաւատքը, հաւատքով պայքարի նոր միջոց նուաճելու յանդգնութիւնը՝ պարտութենէ-պարտութիւն պիտի առաջնորդուի մեր ազգը:
Լիզպոնի պատգամը այս էր նաեւ՝ յարմարիլ ժամանակին, ստեղծել անոր համապատասխան զէնքն ու միտքը, ըստայնմ քայլ առնել:
Յարգելով կը խոնարհինք Լիզպոնի հինգին արիութեան դիմաց ու կը մաղթենք, որ անոնց պատգամը պայքարելու կայծ մը բորբոքեցնէ անձնատուութիւնը խաղաղութեան միակ լուծումը համարող հայ ղեկավարներու տմոյն հոգիներուն մէջ: