Բազմաթիւ անգամներ Դաւիթ իր բանակով պատերազմեցաւ փղշտացիներուն դէմ, որոնք հեթանոս էին, եւ իր կեանքը մահուան ենթարկուեցաւ: Աստուածաշունչին մէջ կը կարդանք. «Փղշտացիները նորէն Իսրայէլի հետ պատերազմ ըրին: Դաւիթ ու իր ծառաները իրեն հետ ելան ու Փղշտացիներուն հետ պատերազմ ըրին: Դաւիթ ուժասպառ եղաւ: Յեսբիբենոբ, որ Ռափայի որդիներէն էր, երեք հարիւր սիկղ ծանրութեամբ պղնձէ նիզակ մը ունէր ու մէջքը նոր սուր մը կապեր էր, ուզեց որ Դաւիթը զարնէ: Բայց Շարուհեայի որդին Աբեսսան անոր օգնութեան հասաւ ու Փղշտացին զարկաւ ու մեռցուց: Այն ատեն Դաւիթին մարդիկը անոր երդում ըրին եւ ըսին. «Ասկէ ետքը դուն մեզի հետ պատերազմի մի՛ ելլեր, որպէսզի Իսրայէլի ճրագը չմարի»:
Անկէ ետքը նորէն Փղշտացիներուն հետ պատերազմ եղաւ Գովբի մէջ: Այն ատեն Ովսացի Սովբաք Ռափայի որդիներէն Սեփիան մեռցուց:
Նորէն Փղշտացիներուն հետ պատերազմ եղաւ Գովբի մէջ ու Բեթլեհէմցի Արիովրգիմի որդին Ելէանան Գեթացի Գողիաթին եղբայրը զարկաւ, որուն նիզակին ոստայնանկներու գլանին պէս էր:
Նորէն Գէթի մէջ պատերազմ եղաւ: Երկայնահասակ մարդ մը կար, որուն ձեռքերուն մատերը ու ոտքերուն մատերը վեց վեց հատ ըլլալով՝ քսանչորս մատ ունէր: Անիկա ալ Ռափայի որդիներէն էր: Անիկա Իսրայէլը նախատեց. բայց Դաւիթին եղբօրը Սամաայի որդին Յովնաթան զանիկա զարկաւ: Այս չորսը Գէթի մէջ Ռափայէն ծներ էին եւ Դաւիթին ձեռքով ու անոր ծառաներուն ձեռքով ինկան» (Բ. Թգ 21.15-22):
Այս բոլոր պատերազմները թէեւ ամփոփուած են Բ. Թագաւորաց գիրքի աւարտին, սակայն անոնք պատահեցան նախքան Ամմոնի որդիներուն հետ պատերազմիլը, ինչպէս յստակ դարձած է Ա. Մնացորդաց գիրքին մէջ. «Անկէ յետոյ Դաւիթ Փղշտացիները զարկաւ ու զանոնք նուաճեց եւ Գէթն ու անոր գիւղերը Փղշտացիներուն ձեռքէն առաւ» (Ա.Մն 18.1), եւ ասկէ յետոյ 20-րդ գլուխին մէջ կը յիշուի Ամմոնի որդիներուն դէմ պատերազմը. «Հետեւեալ տարին, Թագաւորներուն պատերազմի ելլելու ատենը, Յովաբ զօրքերուն բոլոր գունդերը (զօրութիւնը) հանեց եւ Ամմոնին որդիներուն երկիրը աւերեց ու գնաց Ռաբբան պաշարեց, բայց Դաւիթ Երուսաղէմ կը նստէր ու Յովաբ Ռաբբան զարկաւ ու զանիկա կործանեց» (Ա.Մն 20.1): Այս պատերազմին է, որ Դաւիթ չի մասնակցիր, ընդառաջելով իր զօրավարներուն խնդրանքին. «Ասկէ ետք դուն մեզի հետ պատերազմի մի՛ ելլեր, որպէսզի Իսրայէլի ճրագը չմարի» (Բ.Թգ 21.17), եւ Դաւիթ իր պալատին մէջ մնաց:
«Հետեւեալ տարին, թագաւորներուն պատերազմի ելլելու ատենը, Դաւիթ Յովաբը ու անոր հետ իր ծառաներն ու բոլոր Իսրայէլը ղրկեց, որոնք Ամմոնացիները կոտորեցին ու Ռաբբան պաշարեցին. բայց Դաւիթ Երուսաղէմ կը նստէր» (Բ.Թգ 11.1):
Սամուէլի ձեռքով Իսրայէլի վրայ թագաւոր օծուելէն ի վեր, մինչեւ այդ պահը, շուրջ երեսուն տարի, Դաւիթ ամէն պատերազմի իր բանակին գլուխը անցած մասնակցեցաւ պատերազմներուն, ասիկա առաջին պատերազմն էր, որուն ան չէր մասնակցիր եւ Երուսաղէմ իր պալատը կը մնար: Հակառակ այն իրողութեան, որ իր քաջամարտիկ զինուորականներուն պարտադրանքին տակ Դաւիթ թագաւոր տուն մնաց եւ պատերազմին չմասնակցեցաւ, սակայն, ան բնաւ ականջ պէտք չէ տար անոնց անիմաստ խորհուրդին, որովհետեւ Աստուած չէր հրամայողը, ինչպէս նախապէս կարեւոր եւ ճակատագրական պարագաներուն Աստուծոյ խորհուրդը կը հարցնէր, այլապէս ի՞նչ օգուտ ունէին Ուրիմն ու Թումիմը¹:
Ուստի, ո՛վ Դաւիթ, ի՞նչպէս յօժարեցար պալատ մնալ, մինչդեռ զօրքդ պատերազմելու գացած է. վնասի մը պատահելէ՞ն կը վախնայիր: Ինչո՞ւ կը վախնաս: Միթէ քեզ պատերազմի ղրկող Աստուածը չի՞ կրնար պաշտպանել քեզ: Միթէ դուն չէի՞ր ըսողը. «Իր թեւերով պիտի ծածկէ քեզ, եւ իր հովանիին տակ ապաստան պիտի գտնես: Իր ճշմարտութիւնը իբրեւ զրահ՝ պիտի պատէ ու պաշտպանէ քեզ: Ո՛չ գիշերուան վտանգները պիտի կրնան քեզ վախցնել, ո՛չ ցերեկուան անակնկալ փորձանքները. ո՛չ մութին մէջ շրջող մահը, ո՛չ ալ կէսօրին հարուածող աղէտը: Նոյնիսկ եթէ հազար հոգի իյնան ձախիդ, եւ տասը հազար հոգի իյնան աջիդ, բայց ոեւէ հարուած բնաւ քեզի պիտի չմօտենայ: Սակայն պիտի քու աչքերովդ տեսնես՝ թէ Աստուած ի՛նչպէս կը հատուցանէ ամբարիշտներուն» (Սղ 91.4-8): Ուստի, ո՛վ Դաւիթ, ի՞նչպէս կը մնաս պալատիդ մէջ եւ չես երթար պատերազմի: Ինչո՞ւ կը մտահոգուիս անձիդ մահով: Աստուած որ Դաւիթը բարձրացուց եւ կանգնեցուց, միթէ կարողութիւնը չունի՞ անորմէ զատ ուրիշ մը կանգնելու:
Սակայն Դաւիթ իր քաջ զինուորներուն խօսքերէն ազդուած՝ ինքնիրեն կ’ըսէ. «անցնող տարիներուն պայքարն ու պատերազմը բաւարար է ինծի համար, այժմ որիշներուն յանձնենք, որպէսզի իրենք պայքարին, յոգնին եւ Աստուծոյ պատերազմները մղեն»:
Ինչպէս ըսինք Հին Կտակարանի մեր հասկացողութեան եւ Նոր Կտակարանի հասկացողութեան միջեւ տարբերութիւն կայ: Հին Կտակարանին մէջ այս պատերազմները Աստուծոյ համար մղուած պատերազմ եւ սրբազան արարք կը նկատուէին: Այս պատճառով ալ, երբ անոնք յաղթական վերադառնային պատերազմներէն, Երուսաղէմի դռներէն ներս մտած ժամանակ ուրախութեան աղաղակներ եւ օրհնութիւններ կ’երգէին:
Սակայն Նոր Կտակարանին մէջ երբ կատարելութեան, սիրոյ եւ խաղաղութեան օրէնքը եկաւ, Հին Կտակարանին մէջ տեղի ունեցող պատերազմը իրականութեան մէջ բացայայտուեցաւ, որ խորհրդանիշ էր սատանային եւ անոր հոգեւոր ու աներեւոյթ թագաւորութեան դէմ մղուած պատերազմին: Եւ ուստի, եթէ պատերազմներու մասին կը խօսինք, ապա ի մտի պէտք է ունենանք, որ ներկայ մեր հասկացութեամբ անոնք հոգեւոր պատերազմներ ու պայքարներ են:
___________________________________________
¹Տես՝ (Թւ 27.21) «Անիկա Եղիազար քահանային առջեւ պիտի կենայ ու Տէրոջը առջեւ Ուրիմին կանոնովը անոր պիտի հարցնէ…» եւ (Ա.Թգ 28.6) «Սաւուղ Տէրոջը հարցուց, բայց Տէրը թէ՛ երազներով, թէ՛ Ուրիմով եւ թէ՛ մարգարէներով անոր պատասխան չտուաւ»: Փոքր քարերէն որ քահանաներուն վիզէն կը կախուին տես՛ (Ելք 28.30) «Դատաստանի լանջապանակին մէջ Ուրիմը եւ Թումիմը դի՛ր»: