Զարմանալի է ՄԱՐԴԸ: Աւերողը, քանդողը, աքսորողը, տարագրողը, սպանողը… մարդն է, նոյնպէս այդ բոլորէն փրկողը: Չարն ու բարին անընդհատ կը պայքարին երկրի վրայ: Նիւթականն ու հոգեւորը, լոյսն ու խաւարը, բարձրը եւ ստորինը, առաքինին ու ընչաքաղցը, մարդկայինն ու անմարդկայինը… բոլորը գոյ են ՄԱՐԴուն մէջ: Յարափոփոխ յաւերժութիւնն է սա՝ կեանքը իր երկու էական երեսներով: Երկու ծայրայեղութիւններուն տիրողներուն անունները կ’երեւին, կը գրուին ու կը յիշուին սերունդներու փոփոխութեամբ.
«Մեր նորածինները Թալիաթ, Էնվէր, Ճեմալ եւ Համիտ պիտի անուանենք, նոյնիսկ եթէ անոնք էգ ծնին», հեռատեսիլէն յայտնեց թուրք մը, ի լուր ցեղասպանութեան ճանաչման վերջին իրադարձութիւններուն:
Մինչ մտապատկերիս մէջ ուրուագծուեցաւ արձանին ջերմ, հարազատ, համեստաբոյր, մայրական, պարուրող տեսքը: Առաջին արձանն էր, որ տպաւորած էր զիս, երբ կը յաճախէի այդ հսկայ, ի՛ր անունը կրող հաստատութիւնը, ուր բակին մէկ անկիւնը զետե- ղուած է արձանը:
Անդին, դիմատետրի էջերուն մէջ յաճախ կ’երեւին տարբեր տարեշրջաններու շրջանաւարտ սերունդներուն, տարբեր երկիրներու մէջ ցրուած հայորդիներուն խմբանկարները: Անոնք կը յիշեն նոյն հաստատութեան անունը, որ յաւերժացումն է հայ որբերու ու այրիներու փրկութեան համար ամէն հաճոյք, կեանքի վայելք ու փառք ոտնակոխող, ֆիզիքապէս մայրութիւնը չապրած, բայց հազարաւոր տարագրեալներու մայրը կոչուած դանիացի Քարէն Եփփէին:
Մարդը երբ կը ծնի ձեռքը բռունցք մըն է, ուր կը պահուի գաղտնիք մը, առաքելութիւն մը՝ միայն իրեն վերաբերող:
Շատեր կու գան ու կ’անցնին առանց նոյնիսկ այդ գաղտնիքին գոյութեան անդրադառնալու: Ոմանց կը վիճակուի բացայայտումը: Անոնց՝ միայն որոնց համար անձնականը գոյութիւն չունի. անոնք կեանքի բացած դռներուն դէմ չեն ընկրկիր, կ’ընտրեն միայն մէկը՝ ամենամութը, ամենածանրը, ամենատանջալիցը, ամենանուիրականը… ամենամարդկայինը, հոն՝ ուր կ’ոտնակոխուի նիւթը, կամ, գոյութեան պարագային, կ’օգտագործուի նուիրումի, զոհողութեան, կեանքի մը փրկութեան համար: «Ես»ը պատնէշել կը ջանայ ուրիշ «ես»երու պատճառած աւերն ու կոտորածը:
Հոս գոյնը, լեզուն, ազգի մը պատկանելիութիւնը պարզապէս անուններ են տրուած ընդհանուր «մարդ» էակի կոչումին: Լուսիա մը Աստղիկի մը միացնելու համար զոհողութիւնները կը դիզուին, ոչ մէկը խոչընդոտի կը վերածուի, եւ կը քակուի զոհողութեանց կծիկը կամքին թելադրութեամբ. ամէն միջոց ի գործ կը դրուի զանոնք միացնելու՝ երկու կորուսեալ, տարագիր, պետէուիներու վրաններուն մէջ ողջ ու բաժնուած հարազատներ. միացնելու երկու ցաւեր, որ ամոքուին անոնք իրարմով ու դառնան մէկ, անոնց միանան տասներ, հարիւրներ, հազարներ ու ցաւերը վերանան մի առ մի: Անցեալի թախիծը, կորուստն ու վիշտը կամաց-կամաց սպիանայ ու նոր միջավայրի մէջ հինը նորոգուի, շնորհքները, տաղանդները բացայայտուին ու նորի ստեղծումով մշուշոտի հինին պատճառածը:
Ափերը պարզած կը շարունակէ տարածել սէր, բարիք ու իւրաքանչիւր նուաճումէ ետք, իւրաքանչիւր որբի եւ այրիի ժպիտին մէջ կը մոռնայ ի՛րը, կը լիանայ անոնց ժպիտներով, կ’երջանկանայ ու ինք եւս անցեալը կը ջնջէ կարօտեալներուն անցեալին մոռացում պարգեւելով եւ կը նուիրուի միայն անոնց, առանց նոյնիսկ յիշելու իր ծննդավայրը, ծնողը, տունը հայրական: Կաթիլ մը յոյսի ներշընչումը առաջնահերթութիւն է. որբուկ մը գրկելը, անոր արցունքը սրբելը, զայն կշտացնելը, սիրելը ամէն ինչէ վեր է:
Ու կը դիտէ ան իր կերտածը, կը շարունակէ կերտումի իր աշխատանքը նոր երջանկութեամբ, նոր խանդավառութեամբ, առաջինէն տարբեր, բայց առաջինին կառչած. այնպէս, ինչպէս ցանած սերմին ծլարձակումը տեսնող ու հողի պարարտումով, ջուրի յագեցումով կը ջանայ անհատը մէկ ծիլը դարձնել երկու-երեք…, հաւատքն ու յոյսը կ’ընկերանան ու նոր ծիլերը ծառի վերածելու ջանքը հաճելի կը դարձնեն:
… Եւ արձանացած յաւերժութիւնը կը դիտէ իր անունը կրող հաստատութեան բակէն ամէն ինչ: Կը փայլի երբեմն պրոնզեայ հպարտ կեցուածքով, արեւուն շողերը կը յըստակացնեն ազնիւ դէմքին մանր կնճիռները, պարուրող ժպի՛տը, որ կը ծածկէ աչքերուն թախիծը: Հայեացքով կը գրկէ նոր պատանիները՝ նոր ծիլերը եւ մտովի կը հաշուէ իր ջանքերով վերապրողներուն սերունդները:
Անի Բրդոյեան-Ղազարեան
Աղբիւր- «Գանձասար Բացառիկ-2020»