Ցեղասպանին անմարդկային արարքներուն համար յաճախ կը գործածուին որոշ եզրեր կամ արտայայտութիւններ, որոնք ցոյց կու տան խաւարասէր թուրքին յանցագործութիւնը հայութեան եւ արդարութեան դէմ: Ոճիրները պատահական չեն կրնար ըլլալ: Մանաւանդ երբ հարցը կը վերաբերի ժողովուրդի մը: Ցեղասպանը կազմակերպուած ձեւով ի գործ դրաւ իր թշնամական ծրագիրը՝ հաւաքական տեղահանութիւն, ինչքերու յափըշտակում, բռնի աքսոր, անխնայ հարստահարում, սպանութեան միջոցներու որդեգրում, կողոպուտ, եկեղեցապատկան եւ ազգապատկան արժէքներու ոտնակոխում…: Այս բոլորը կարելի է բնորոշել Սրբապղծութիւն բառով: Սրբապղծող մարդը աստուածամերժ է: Չարամիտ խորհուրդներու եւ նենգութիւններու հակում ունեցող է: Սխալներ կան, որոնք մարդկային թերութեան կամ անկատարութեան բնական հետեւանքներ են: Սովորաբար նմանօրինակ սխալներուն դրդապատճառներն են մոռացութիւնը, անուշադրութիւնը կամ անգիտութիւնը: Իսկ նախածրագրուած նենգ հաշիւներու հիմամբ գործի լծուիլը ինքնին դաւադիր ըլլալու իրողութիւնը կը բացայայտէ: Այդպէս է ցեղասպան թուրքին պարագան: Ան սրբապղծութեան գարշելի ընթացքով եւ կատաղի բռնարարքներով ողջ հայութեան ապրելու իրաւունքը խլեց: «Սրբապղծող» բառին հոմանիշը եղաւ թուրքը: Ան մեր կրօնական հաւատալիքներուն, հոգեւոր արժէքներուն եւ մշակութային կոթողներուն անպատկառ մօտեցումով եւ մահացու հարուածներով փորձեց հայաբոյր սրբութիւնները բնաջնջել պատմութեան էջերէն եւ մեր հաւաքական յիշողութենէն:
Յաճախ կը կարծուի թէ խաղաղութեան հաստատման համար հարկ է պատերազմները դադրեցնել եւ հաշտութեան միջոցներ որոնել: Սակայն հաշտարար միջամտութիւնները բարերար ազդեցութիւն կ’ունենան, երբ հակառակորդը անցեալի սխալները ընդունի եւ հատուցման գաղափարով համոզուի: Իր անցեալով հաշտուողը կրնայ արժանաւոր ներկայ ապրիլ: Հոգեկան բարդոյթէ տառապող է անցեալի բիծերը որպէս բացառիկ ձեռքբերումներ ներկայացնողը: Ամբարիշտը արդարացնելու որեւէ ճիգ խռովութիւն սերմանելու ցուցանիշ է: Արդարութեան սերտուած չափանիշ ունենալը չի բաւեր, կարեւորը անցեալի «հաշուեփակ»ը կատարելն է՝ առողջ դատողութեամբ, խիղճի արթնութեամբ եւ բարի կամեցողութեամբ: Այլապէս զուր է երկխօսութիւնը եւ խաբկանք է բանակցութիւնը: Թուրքը իր ներկայով կը պարծենայ, գալիքով ակնկալութիւն կ’ունենայ եւ սեւ անցեալէն փախուստ կու տայ: Այս տարօրինակ եւ անկայուն իրավիճակին մէջ պէտք է յիշենք, թէ թուրքին սրբապղծութիւնը բարոյական չափանիշներու խախտում է: Աւելի՛ն կռապաշտութեան համազօր ամօթալի արարք է: Պօղոս առաքեալ կ’ըսէ. «Մէկ բան վստահ գիտցէք, թէ ոեւէ մէկը որ պոռնկութիւն կ’ընէ, պղծասէր է կամ ագահ-ինչ որ կռապաշտութիւն է…»:(Եփ 5.5) Ուրեմն պղծասէրը «կռապաշտ» է, այսինքն՝ զԱստուած ուրացող մը եւ յաւիտենական ճշմարտութեան դէմ յաւիտենապէս մեղանչող մը: Ալ ուր մնաց սրբապղծողը, որուն արարքը աւելի մեծ յանցագործութիւն կը համարուի: Առակաց գիրքին 6-րդ գլխուն մէջ կը հանդիպինք մեղք համարուող հետեւեալ բացասական յատկութիւնները ունեցողներուն «Ստախօս լեզու», «Անմեղ արիւն թափող ձեռքեր», «Չար խորհուրդ հնարող սիրտ», «Չարութիւն ընելու համար շուտ վազող ոտքեր», «Ստութիւն խօսող անիրաւ վկայ»: Յիշուածներուն մասին իմաստունը կ’ըսէ, թէ Տիրոջ առջեւ ասոնք պիղծ են: Ինչքան կը պատշաճին այս խօսքերը ցեղասպանին, որուն սրբապղծութեան պատկերը ցայտուն կերպով կը պարզուի մեր աչքերուն առջեւ:
«Երանի խաղաղարարներուն» կ’ըսէ մեր Տէրը Յիսուս Քրիստոս: Խաղաղութեան հաստատման համար աշխատողները բիւր յարգանքի եւ մեծարանքի արժանի են: Իսկ խռովութիւն տարածող խաւարասէրները «վայերու» արժանի են, որովհետեւ մերժողական կեցուածքով եւ խստասրտութեամբ պատմութեան թատերաբեմը կը վերածեն արիւնահեղութեան մահաստուեր ձորի: Ինչքան արդարադատութիւն պահանջող ճիչեր եւ խիղճի արդար պոռթկումներ լսելի են, որոնք հայուն անմեղ արեան կանչի արձագանգը կը հանդիսանան: Ինչքան սրտաճմլիկ պատկերներ եւ անուրանալի վկայութիւններ կան, որոնք ցեղասպանութեան հարցին միջազգային հանգամանք կու տան:
Սրբապղծութիւնն է ահաւորը եւ սարսափելին: Սրբադասուած մեր բիւրաւոր նահատակները՝ հայրենասիրութեան ուխտապահութեան եւ հաւատարմութեան խօսուն թարգմաններն են: Անոնք երկնահաս երթով դարձան բնակիչները «Վերին Երուսաղէմ»ի: Սերունդներուն մէջ պիտի ապրին իրենց հայաշունչ պատգամով եւ արեան վկայութեան խորհուրդով, որպէսզի հայը ապրի վառ յոյսերով եւ պահանջատիրութեան պայքարով: Ուստի, բազմաչարչար մեր նահատակներուն կտակին տէր կանգնելու ենք, իբրեւ Քրիստոսի ուղիէն անցնելու կանչուած զինուորագրեալ հայորդիներ:
Ցեղասպանին թոռները կը շարունակեն սրբապղծող իրենց հայրերուն գործը, իսկ մենք՝ սրբադասուած նահատակներու սերունդը, պիտի շարունակենք մեր երթը, քանի ճշմարտութիւնը անթաղելի է: Թուրքը եթէ միականի ըլլար, գոնէ որոշ չափով պիտի ճանչնար ճշմարտութիւնը, սակայն մտքի կուրութեամբ տակաւին կը ծածկէ իր նախնիներուն յանցանքը եւ ոճիրը, մոռնալով թէ «Ամբարիշտը արդարացնողը եւ արդարը ամբարիշտ հանողը՝ երկուքն ալ Տիրոջ առջեւ պիղծ են»: (Առ 17.15)
Խորէն Քհնյ.Պէրթիզլեան