«Արմէնփրէս».- ՀՀ ԳԱԱ պատմութեան հիմնարկի տնօրէն, պատմական գիտութիւններու դոկտոր, ակադեմիկոս Աշոտ Մելքոնեան՝ մեկնաբանելով Քարվաճառի մէջ Ատրպէյճանի նախագահ Իլհամ Ալիեւին կատարած յայտարարութիւնները Հայաստանի տարածքներուն՝ Սիւնիքի, Սեւանի եւ Վարդենիսի մասին ըսաւ, որ Ատրպէյճանի նախագահ Իլհամ Ալիեւի յայտարարութիւնները Հայաստանի տարածքներու առնչութեամբ բացայայտ կեղծիք են եւ ձեռնավարութիւն՝ տարածաշրջանը թրքական-ատրպէյճանական ներկայացնելու նպատակով: Պատմաբանի խօսքին համաձայն, Ալիեւ ըսած է, թէ Սիւնիքը, Սեւանը, Վարդենիսը, Երեւանը «պատմական ատրպէյճանական հողեր են», մինչդեռ նախ՝ ներկայիս Ատրպէյճան կոչուող հանրապետութեան տարածքը ոչ մէկ կապ ունի պատմական Ատրպատականին՝ Իրանի հիւսիսային շըրջաններուն հետ, որմէ թուրքերը պարզապէս գողցած են անուանումը՝ 1918-ին այդ արհեստածին պետութիւնը ստեղծելու ընթացքին: Եւ երկրորդ՝ մինչեւ 14-15-րդ դարերուն, երբ տարածաշրջան ներթափանցեցին թուրքմենական ցեղերը, եւ աւելի ուշ՝ մինչեւ 11-րդ դար, երբ առաջին անգամ տարածաշրջանի մէջ յայտնուեցան սելճուք-թուրքերը, մեր տարածաշրջանին մէջ՝ ներառեալ Արեւելեան Հայաստանը, Վրաստանը, Արեւելեան Անդրկովկասը եւ Հիւսիսային Իրանը, թրքական որեւէ տեղանուանման կամ թրքական տարրին մասին խօսիլը պարզապէս ծիծաղելի է: «Ուրեմն, Ատրպէյճանին Պաքու մայրաքաղաքէն սկսեալ՝ Ատրպատականի, Շաքիի, Շիրվանի, ամբողջ «հայոց Արեւելից Կողմանց», այսինքն՝ Մեծ Հայքի Ուտիք, Արցախ, Փայտակարան նահանգներու տարածքները՝ բոլորը եղած են հայանուն եւ հայաբնակ ու հայկական, իսկ խօսիլը թրքական որեւէ տարրի մասին մինչեւ 11-րդ դար ուղղակի ծիծաղելի է», ըսաւ Աշոտ Մելքոնեան: Պատմութեան հիմնարկի տնօրէնը իր այս պնդումը հիմնաւորեց պատմական այն յայտնի փաստերով, որոնց համաձայն մինչեւ 14-15-րդ դարեր, երբ Արեւելեան Հայաստան եւ Արեւելեան Անդրկովկաս ներթափանցեցին թուրքմենական ցեղերը, իսկ՝ մինչեւ 11-րդ դար, երբ առաջին անգամ մեր տարածաշրջանին մէջ յայտնուեցան թրքական ցեղերը՝ ի դէմս սելճուկ-թուրքերու, որեւէ թրքական տեղանուն այս տարածաշրջանին մէջ չէ եղած: «Հատուկենտ թուրքեր տարածաշրջանի մէջ յայտնուած են միայն 9-րդ դարուն, երբ արաբները վարձած են թուրք վարձկան-զինուորականներ, որոնց մէջ էր, օրինակ, յայտնի զօրավար Պուղան, որ 9-րդ դարու կէսերուն արշաւեց Հայաստանի շրջանները՝ Վասպուրական, Սիւնիք եւ Արցախ ու ծանր պարտութիւն կրեց յատկապէս Արցախի մէջ՝ Քթիշ ամրոցին մէջ (854 թ.) Եսայի Ապու Մուս» իշխանէն», աւելցուց մասնագէտը: «Ընդհանրապէս Արեւելեան Հայաստանի եւ Արեւելեան Անդրկովկասի տեղանուններու թրքացման գործընթացը սկսած է 14-15-րդ դարերուն, երբ թուրքմենական ցեղերը այստեղ հաստատած են իրենց տիրապետութիւնը: Օրինակ, Հիւսիսային Իրանի տարածքին իրանախօս բնակչութիւնը աստիճանաբար դարձաւ թրքախօս: Թէպէտ այդ թրքախօս բնակչութիւնը հետագային՝ 15-րդ դարու վերջը, կեանքի կոչեց իրանական Սեֆեան պետութիւնը: Սեֆեանները, ըլլալով պարսիկ, թրքախօս էին: Եւ, բնականաբար, այս երեւոյթը նկատուեցաւ նաեւ Արեւելեան Հայաստանի տարածքին մէջ: Բայց սա բացարձակապէս չի նշանակեր, թէ անկէ առաջ այդ տեղանունները հայկական չէին: 14-15-րդ դարերէն առաջ, աւելին՝ 11-րդ դարէն առաջ, որեւէ թրքական տեղանուն այս տարածաշրջանի մէջ չէիք կրնար գտնել», ըսաւ Մելքոնեան: Պատմաբանը նաեւ նկարագրեց, թէ ինչպէս տեղի ունեցած է տեղանուններու թրքացումը նշեալ ժամանակաշրջանին՝ քոչուորներուն յատուկ պարզունակ ոճով եւ անոնց ցած մտաւոր կարողութիւններուն համապատասխան. «Թուրքերը ինչպէս որ կը տեսնէին տուեալ տարածքը, այդպէս ալ կը կոչէին զայն: Ըսենք, եթէ պղտոր ջուր ըլլար «կարասու» կ’անուանէին, կամ երեք եկեղեցի կը տեսնէին կը դառնար «իւչ քիլիսէ», կը տեսնէին չորս եկեղեցի՝ կը դառնար «տեորթ քիլիսէ» եւ այդպէս շարունակ»: «Այնպէս որ, այն, ինչ որ Ալիեւ այսօր կ’ըսէ, բացայայտ կեղծիք է եւ ձեռնավարութիւն՝ տարածաշրջանը թրքական-ատրպէյճանական ներկայացնելու նպատակով», եզրակացուցած է Աշոտ Մելքոնեան:
Քաղաքակիրթ աշխարհը՝ գիտական հանրութիւնը, պատմաբան Աշոտ Մելքոնեանին խօսքին համաձայն, շատ լաւ գիտէ այդ ամէնը եւ կը հասկընայ, որ ատրպէյճանական պատմագրութիւնը ամբողջութեամբ կեղծուած է եւ իրական գիտութեան հետ որեւէ կապ չունի: Բայց այլ հարց է, որ Ատրպէյճան, գործի դնելով իր նիւթական միջոցները, կը տարածէ այդ կեղծիքները ողջ աշխարհով մէկ՝ այն հաշուարկով, որ «եթէ սուտը 100 անգամ կրկնես՝ ան կրնայ ճշմարտութիւն թուիլ»:
Աշոտ Մելքոնեանի խօսքով՝ ատրպէյճանցիները եւ Ատրպէյճան կոչուող պետութիւնը այսօր ինքնութեան փնտռտուքի մէջ են, քանի որ կողոպտած են իրենց գրեթէ բոլոր դրացիներուն՝ հայերուն, վրացիներուն, լեզգիներուն, իրանցիներուն եւ նոյնիսկ ցեղակից թուրքմեններուն պատմութիւնն ու մշակոյթը: Եւ այդ խառնաշփոթը այն աստիճանի անհեթեթութեան հասած է, որ մէկ կողմէ անոնք իրենք զիրենք կը համարեն կովկասեան Աղուանքի ժառանգորդներ, այսինքն՝ տեղաբնիկներ, միւս կողմէն՝ հնդեւրոպական, այլ կողմէ մըն ալ՝ թրքալեզու, որովհետեւ արիւնակից են միջինասիական ժողովուրդներուն եւ օսմանեան թուրքերուն:
Երբ հարց տրուեցաւ պատմաբանին, թէ ի՞նչ է ատրպէյճանցիներուն ճիշդ ինքնանուանումը, պատմաբանը պատասխանեց. «կովկասեան թաթարներ»: Եւ աւելցուց. «թաթար» իմաստով կը նշանակէ «քոչուորներ»: Հարցի քաղաքական կողմին պարագային, ակադեմիկոս Աշոտ Մելքոնեան կը կարծէ, որ Ալիեւին սանձարձակ յայտարարութիւնները «Զանգեզուրի միջանցք»ին, Սեւանին, Երեւանին, հիմա ալ՝ Վարդենիսին մասին, առհասարակ Ատրպէյճանի յարձակողական եւ ռազմատենչ վարքագիծը կ’արտայայտեն: Թուրքիան եւ Ատրպէյճանը, օգտուելով 44-օրեայ պատերազմին արձանագրած իրենց յաջողութիւններէն, կը կարծեն, թէ հիմա ամենայարմար պահն է փանթուրքիզմի ծրագիրը կեանքի կոչելու: Սակայն պատմութեան հիմնարկի տնօրէնը կը յանգի այն եզրակացութեան, որ Հայաստանի Հանրապետութենէն բացի՝ տարածաշրջանին մէջ կան նաեւ այլ զօրեղ ուժեր, յատկապէս՝ Իրան եւ Ռուսիա, որոնց ամենեւին ձեռնտու չէ այսպէս կոչուած «զանգեզուրեան միջանցք»ը:
«1921-ի Յուլիսի կէսերուն Գարեգին Նժդեհին Զանգեզուրէն հեռանալէն վերջ, խորհրդային պետութեան ձեռքը ոչ ոք կրնար բռնել, եթէ ան որոշէր Զանգեզուրը յանձնել Ատրպէյճանին: Եթէ չըրաւ, ուրեմն կը հասկնար, որ այդ հայկական սեպը փանթուրքիզմի ամենամեծ խոչընդոտն է», եզրափակեց Մելքոնեան: